Spoštovani
študenti!
V letu 2009 začenjamo z Bolognjskim
načinom študija, ki tako od vas študentov kot od nas
(pedagogov) terja nekoliko drugačen način dela. Predvsem je
bistvena razlika v primerjavi s prejšnjim načinom dela
večji poudarek na sprotnosti opravljanja študijskih
obveznosti. Pogoji za vpis v višji letnik so mnogo bolj strogi,
kot so bili v preteklosti.
V skladu z duhom bolonje, bomo pri predmetu
Osnove elektrotehnike imeli štiri različne načine
dela:
- Predavanja. Obiskovanje predavanj je
ključnega pomena za uspešnost študija. Na
predavanjih bomo vpeljevali osnovne koncepte, potrebne za
razumevanje električnih pojavov, poiskali njihov pomen in jih
opisali v matematični obliki. Predavanja bomo nadgradili z
realnimi eksperimenti, pa tudi simulacijami, animacijami in
podobno.
- Auditorne vaje so namenjeno poglabljanju
razumevanja snovi iz predavaj. Tu ste razdeljeni v manjše
skupine, ki omogočajo lažji kontakt do predavatelja.
Na auditornih vajah je ključnega pomena vaše
udejstvovanje, saj se na njih naučite uporabiti znanja iz
predavanj.
- Laboratorijske vaje so namenjene samostojnemu
a vodenemu raziskovanju in opazovanju elektromagnetnih pojavov. So
obvezne, kar pomeni, da brez opravljenih laboratorijskih vaj ne
morete opravljati izpita.
- Samostojno delo. V smislu vzpodbujanja
samostojnega dela boste po vsakem sklopu predavanj imeli za nalogo,
da izpolnete spletni kviz. Ta kviz morate opraviti najmanj 2 tedna
po tem, ko je snov obdelana na predavanjih. Poleg tega boste v
prvem semestru sestavili skupno seminarsko nalogo na določeno
temo. Več boste izvedeli na auditornih vajah.
Na tej spletni strani najdete vse informacije, ki
so potrebne za uspešno opravljanje predmeta in tudi
določene dodatne informacije, povezane s poučevanjem
predmeta.
Skupne spletne strani vseh pedagogov predmetov
Osnove elektrotehnike I in Osnove elektrotehnike II za univerzitetni in
visokošolski študij so na straneh:
http://torina.fe.uni-lj.si/oe
(informacije o rokih izpitov, stari kolokviji in izpiti,
itd.)
http://torina.fe.uni-lj.si/~oe/forum/
(za komunikacijo med študenti in študenti in
pedagogi)
http://lbm.fe.uni-lj.si/dejan/joomla
(za sprotna obvestila)
LITERATURA za
OE
|
Študij na
univerzi se nekoliko razlikuje od srednješolskega.
Potrebno se je navaditi, da ste veliko bolj odvisni od samega
sebe, od lastnih ambicij, interesov, vztrajnosti, itd. Znanje
pri predmetu osnove elektrotehnike boste prav gotovo
najlažje osvojili s sprotnim sodelovanjem na predavanjih
in auditornih vajah. Prav gotovo bo za lažje razumevanje
potrebno poseči po dodatni literaturi. Najbolje je
poseči po literaturi, ki jo predlaga profesor,
včasih pa je koristno pogledati tudi kakšno knjigo
iz bogate zakladnice. Poiščite si primerna berila
na strani http://www.izum.si/
Električna poljska jakost,
električni potencial, gostota energije, ..., vse to so
abstraktni pojmi, ki jih uporabljamo za opisovanje in
razumevanje električnih pojavov. Predmet osnove
elektrotehnike predvsem poskuša uvesti te pojme, pokazati
njihovo povezavo in pomen, najpogosteje tako, da uporabimo
matematičen zapis. V osnovi torej zapišemo
enačbe, ki primerno opišejo problem, ki ga
želimo rešiti in ga nato rešimo. Tak
način reševanja se večinoma uporablja tudi na
preverjanjih znanja. Osnovne matematične pripomočke
(tabele odvodov, integralov, itd.) zlahka dobimo na spletu: Literatura_matematika.htm
V letu 2006 je profesor A.
SInigoj izdal zbirko treh knjig (zvezkov), ki so namenjene
boljšim dijakom in profesorjem na srednjih šolah,
koristno pa jo lahko uporabili tudi študenti FE.
Matematična obravnava je manj zahtevna, saj je
prilagojena srednješolskemu znanju matematike, zato pa je
morda ravno bolj primerna za tiste, ki se prvič resneje
srečujejo z elektrotehniko. Zbirka je na voljo v
skriptarni FE.
Od leta 2006 je za moje študente na
voljo skripta za lažje spremljanje
predavanj iz teh dveh predmetov. Skripto sproti dopolnjujem,
predvsem v smislu dodajanja zgledov uporabe računalnika
za izračune in vizualizacijo električnega in
magnetnega polja. Zasnova skript je/bo v obliki delovnega
zvezka - vsebuje del teorije, rešene primere, nekaj
primerov vizualizacije, poudarek pa je tudi na sprotnem delu
študentov z dopolnjevanjem slikovnega materiala ter s
samostojnim delom: reševanjem dodatnih nalog, uporabo
računalnika pri delu, iskanje dodatnih informacij na
spletnih straneh, itd.
Najnovejše
verzije so razdeljene po poglavjih in za tekoče leto
nastajajo sproti. Priporočam uporabo najnovejše
verzije.
Za OE1 jih dobite na
strani http://lbm.fe.uni-lj.si/oe/OE1_2009/OE1.htm,
za OE2 pa na strani http://lbm.fe.uni-lj.si/oe/OE2_2008/OE2.htm
.
Zadnje verzije združene v eni dadoteki so na voljo na
povezavah:
OE1:
http://lbm.fe.uni-lj.si/oe/OE1/OE1_vezja_2008.pdf
http://lbm.fe.uni-lj.si/oe/OE1/OE1_elektrostatika_2008.pdf
OE2:
http://lbm.fe.uni-lj.si/oe/OE2/OE2_magnetostatika_2007.pdf
http://lbm.fe.uni-lj.si/oe/OE2/OE2_Izmenicni_Signali_2007.pdf.
Poleg omenjenega obstaja tudi
zelo kakovostna tuja literatura, ki se je ne bi smeli braniti
vzeti v roke. V začetku predstavlja morda nekoliko bolj
zahtevno branje in študij se bo kasneje
obrestoval. Nekaj knjig iz
knjižnice FE je zbranih na tem seznamu:
LITERATURA IZ OSNOVE ELEKTROTEHNIKE iz
knjižnice FE
|
KVIZI in PRPIPRAVE
NA KOLOKVIJE IN IZPITE
|
Sprotno delo je za uspešen rezultat (opravljen izpit) bistvenega
pomena. Letos (2009) bo v ta namen obvezno tudi opravljanje
kvizov, ki so na strani letošnje skripte http://lbm.fe.uni-lj.si/oe/OE1_2009/OE1.htm. Geslo za
opravljanje izpitov izveste na predavanjih.
V zadnjih letih smo vse izpitne
in kolokvijske naloge opremili z rešitvami, ki ji tudi
komentiramo. Na ta način lahko izpitne in kolokvijske
naloge služijo kot učbeni pripomoček, ki se
ga študentje vedno pogosteje poslužujejo. Najdete
jih na naslovu http://torina.fe.uni-lj.si/~oe/literatura.html
. Te naloge je smiselno reševati s sprotnim delom. Le
tako boste lahko dobro sledili pedagpškemu procesu.
Predlagam, da vsak teden poskušate rešiti nekaj
nalog, ki se skladajo z reševanjem na auditornih vajah.
Ker je morda včasih nejasno, ali je bila problematika, ki
jo obravnava naloga že obdelana na predavanjih in vajah,
sem sestavil seznam nalog po področjih. Oglejte si Pregled
nalog iz OE1 po tematikah - elektrostatika in Pregled nalog iz OE2 po
tematikah.
Pri pripravah in študiju si
pomagajte s formulami, ki jih boste lahko imeli tudi na
kolokvijih in izpitih. Nahajajo se na spletni strani http://torina.fe.uni-lj.si/~oe/literatura.html.
Poleg tega na tej strani najdete osnovna izpitna
vprašanja za OE1 in OE2.
|
MATEMATIČNI
LABORATORIJ- MATLAB
|
Dandanes so nam za
reševanje in vizualizacijo rešitev na voljo
raznovrstni pripomočki. Za reševanje in prikaz
algebrajsko (v obliki enačb) zapisanega problema se na
Fakulteti za elektrotehniko (in tudi drugod) pogosto
uporabljata programa MATLAB in MATEMATICA. To sta zelo
zmogljiva programa, ki vam kot "za šalo" rešita
sistem enačb 100x100 ali integral, odvod, diferencialno
enačbo itd. in na koncu še omogočata izredno
kvalitetno vizualizacijo. Programa se redno uporabljata pri
pedagoškem pa tudi raziskovalnem delu na naši
fakulteti, zato se je koristno z njimi čimprej seznaniti
in ju uporabljati. V ta namen smo pripravili nekaj primerov
možnih izračunov, ki vam lahko služijo na
poti spoznavanja programa.
Lahko si naložite predlogo
uporabe programa MATLAB pri nalogah iz predmeta Osnove
elektrotehnike I v PDF obliki (ki je morda bolj primerna za
tiskanje) http://lbm.fe.uni-lj.si/dejan/OE/MATLAB/OE_MATLAB_oe1_OE1_1e.pdf
ali pa v html obliki http://lbm.fe.uni-lj.si/dejan/OE/MATLAB/Mlab_oe1.html
ki je morda bolj primerna za
direkten ogled z brskalnikom in uporabo ukazov
copy/paste.
Zaenkrat imamo le 2 primera
uporabe MATLABA za OE2, dobrodošli ste, da dopolnete
zbirko http://lbm.fe.uni-lj.si/dejan/OE/MATLAB/oe2_mlab.htm.
Osnovna navodila za delo z
MATLABOM lahko najdete na mnogih straneh. V slovenskem jeziku
recimo na:
http://www.ro.feri.uni-mb.si/predmeti/navodila/Matlab_nav/matlab_65_and.htm<
o:p>
o:p>
< o:p>ali
o:p>
http://193.77.182.141/FAX/files/matlab.pdf< o:p>
o:p>
|
MATEMATICA |
Nekaj primerov
uporabe programa Matematica je prispeval mag. Edi
Bulić
|
NUMERIČNA
SIMULACIJA ELEKTRIČNEGA IN MAGNETNEGA POLJA -
FEMLAB
|
Poleg MATLABA in
MATEMATICE obstaja vrsta programov, ki računajo
Maxwellove enačbe z numeričnimi metodami na
disktretizirani "mreži". Pri predmetu Osnove
elektrotehnike govorimo o Maxwellovih enačbah le
posredno, saj so to enačbe, ki so večinoma zbrane
od drugih velikanov elektrotehnike kot so na primer Gauss,
Ampere, Faraday. Te enačbe zapišemo v integralski
obliki (z uporabo integrala), lahko pa bi jih zapisali tudi v
t.i. diferencialni obliki (z "operatorji" kot so gradient in
rotor). V pedagoške in raziskovalne namene je izredno
primeren program FEMLAB,
ki je nadgradnja MATLABA in ima vrsto orodij za numerično
reševanje enačb. Poglejte si nekaj preprostih
izračunov polj narejenih z omenjenim programom.
Primer uporabe FEMLABA za
preproste primere polj iz Osnov elektrotehnike I:
http://lbm.fe.uni-lj.si/dejan/OE/FEMLAB/primeri_iz_elektrike_FEMLAB.htm
|
SIMULACIJA Z DELCI
- JACOB
|
Alternativni
način numeričnemu reševanju sistema
diferencialnih enačb na diskretizirani strukturi
predstavlja dinamično reševanje osnovne
enačbe za silo med naelektrenimi delci (t.i. Lorentzovo
silo). V tem primeru izračunamo rezultančno silo, s
katero vsi ostali naelektreni delci delujejo na delec. Le tega
v naslednjem časovnem koraku premaknemo v smeri
rezultančne sile premosorazmerno z velikostjo
izračunane sile. Če to naredimo za vse delce, lahko
opazujemo dinamiko gibanja delcev v prostoru. Ostale
veličine, kot so električna poljska jakost ali
potencial v prostoru določimo iz že znane
postavitve naelektrenih delec (nabojev) v prostoru. Tak program
z imenom JaCoB je bil z večletnim razvojnim delom
razvit v našem laboratoriju (sedaj Laboratorij za
bioelektromagnetiko), njegov idejni vodja in tudi realizator je
pokojni profesor Vojko Valenčič. Program je izredno
primeren v didaktične namene, saj pokaže, da je
pravzaprav porazdelitev elektrin (nabojev) v prostoru in sile
med njimi sam srž elektrike (fizike), električno
polje, potencial itd. pa so pojmi, ki nam omogočajo
lažji prehod v uporabo električnih pojavov v
praksi.
Celoten program JaCoB (Java
COnstructive OBjects) s celovitimi primeri iz elektrostatike in
magnetostatike je na voljo na spletni strani http://jacob.fe.uni-lj.si/
|
RAZVOJNI SISTEM -
BRINA
|
Da bi omogočili
študentom, ki kažejo večji interes za
elektrotehniko, da se čimprej seznanijo z elementi vezij
in tudi z modernim načinom uporabe mikrokontrolerjev, smo
v Laboratoriju za bioelektromagnetiko razvili t.i. razvojno
okolje za delo z mikrokontrolerjem firme Atmel. Internetna
stran http://lbm.fe.uni-lj.si/brina
vas vodi v smeri spoznavanja vezij, mikrokontrolerjev, lotanja
in programiranja. Z omenjenim okoljem lahko zelo enostavno
priključite zunanje senzorje in obdelujete podatke,
shranjujete na spominsko SD kartico, zapisujete na zaslon LCD,
prenašate na računalnik preko vgrajenega USB
kanala, itd. V LBM smo za tiste, ki bi si želeli spoznati
delo z mikrokontrolerji pripravili nekaj "kitov", ki vsebujejo
izdelano tiskovino in vse potrebne elemente. Interesenti naj se
javijo v Laboratoriju LBM ali mi pišejo po elektronski
pošti.
|
SEMINARSKE
NALOGE
|
Seminarske
naloge
Vsak študent mora v
okviru laboratorijskih vaj pripraviti eno seminarsko nalogo iz
tematike, ki je v skladu s snovjo, ki se predava pri
predmetu.
ZA
OE1:
Navodila za rezervacijo, pripravo
in oddajo seminarske naloge pri predmetu OE1: seminar_oe1_navodila.doc
ZA
OE2:
Navodila
za rezervacijo, pripravo in oddajo seminarske naloge pri
predmetu OE1: seminar_oe2_navodila_2010.doc
Predloga
za pripravo seminarske naloge raziskovalnega tipa:
seminar_oe2_2010_primer_A.docx
ALI seminar_oe2_2010_primer.pdf
ALI seminar_oe2_2010_primer_w97.doc
Spletna
stran za oddajo elektronske verzije seminarske naloge:
nalozi_seminar.html
|
ELEKTRIKA NA
SPLETU
|
Študenti
pogosto ugotavljajo, da je predmet Osnove elektrotehnike
preveč teoretičen in želijo pridobiti
več konkretnih znanj. Na en način se z njimi (vami)
strinjam, saj mora inženir na koncu kariere znati
rešiti konkretne elektrotehniške naloge. Po drugi
strani pa mora študent na začetku skozi
"mučni" proces spoznavanja osnovnih zakonitosti
elektrike. In te niso vedno lahke. Kljub temu s kolegi pri
predmetu stremimo k izboljšanju pedagoškega dela v
smislu uvajanja novih načinov podajanja snovi, z
vključevanjem realnih in virtualnih eksperimentov,
uporabo matematičnih in simulacijskih orodij, video in
Powerpoint prezentacij, itd. V laboratoriju se trudimo
dopolnjevati sprotno pedagoško delo tudi z
raziskovalno/pedagoškim delom. Sestavljamo, nabavljamo in
izdelujemo naprave za realne eksperimente ter o njih
pišemo strokovne prispevke.
Strani na internetu so neizmeren
vir znanj iz mnogih področij. Tudi elektrike. Od
splošnih enciklopedij kot je Enciclopedia Brittanica in
zanimiv projekt Wikipedia (precej člankov tudi v
slovenskem jeziku). Nekaj povezav najdete na sledeči
spletni strani, ki pa vsekakor potrebuje stalne dopolnitve, saj
je internet najbolj dinmamičen medij današnjega
časa. Oglejte si povezave na strani: Web_literatura.htm
|
RAZISKOVALNO
DELO
|
Tistim, ki sprotno
opravljajo študijskih obveznosti (izpitov) svetujem, da
se tvorno vključijo v raziskovalno/razvojno delo
kakšnega od laboratorijev. V laboratorijih imamo najraje,
da potrka na vrata nekdo, ki ima že nekaj malega znanja
(recimo iz osnovnega progrmiranja, sestavljanja vezij, ...) in
ga zanima delo laboratorija. Spisek laboratorijev na FE se
nahaja na spletni strani fakultete.
Laboratorij za
bioelektromagnetiko, ki ga vodim, se ukvarja z vrsto
elektrotehniških problematik (tako teoretičnih kot
praktičnih) in je vedno pripravljen medse sprejeti študente z
veseljem do raziskovalno/razvojnega dela. Dejavnosti
laboratorija si lahko ogledate na spletni strani http://lbm.fe.uni-lj.si.
Oglejte si tudi možne teme
za diplomske naloge na študentski strani
http://lbm.fe.uni-lj.si
ali plakat pripravljen v
predstavitvene namene: Hevreka2006_Web.htm.
Če imate dobro internetno
povezavo si lahko ogledate tudi slike prezentacije dela
laboratorija: Laboratorij
za bioelektromagnetiko.htm
|
|
|
|